DugaanNya

Terkadang tertanya diri kenapa dugaan itu mesi wujud dalam diari seorang yang semacam aku. Mungkin soalan terbit akibat kurangnya Iman tatkala itu. Muhasabah hakikat perjalanan seorang yang bernama hambaNya, memberi jawapan menyeluruh.

Ayah menunjukkan semakin hampir saatnya dijemput Ilahi. Tenatnya hanya dirinya yang rasai. Berat mata yang melihat, berat lagi diri yang memikul sakit. Semoga sakit abah dapat dijadikan kaffarah atas dirinya. Sememangnya sakit itu ialah tanda Allah sayang akan hambaNya.


Hari ini masuk hari ketiga abah berada di wad tingkat 8A, HTAA. Sepanjang aku temani abah, tiada yang dapat aku nafikan lagi betapa sedih dan sayupnya hati melihat abah. Ingin menangis. Sebolehnya ingin menangis sehingga puas. Namun, tangisan aku itu pasti membuat aku lebih lemah untuk minggu revision week bagi menghadapi final exam sem 3 minggu depan.

Ya Allah, kuatkan semangat aku....

Melintas kerap kali soalan yang menjatuhkan semangat aku, "kenapa semua ini hadir dalam perjalanan aku waktu ini?"

"Eh, rukun Iman ke-6. Apakah aku tidak berIman?" sanggah monologku.

Yang pasti tetap pasti. Allah tidak melewatkan dan tidak pula ia mempercepatkan. Begitu Quran memujuk ketika aku mengaji lepas Maghrib tadi. Rakan-rakan, bacalah Al-Quran dan maknanya sekali. Baru dapat jiwai apa yang termaktub dalamnya.

Bagi yang membaca kiriman kali ini, doakanlah abah diberikan yang terbaik daripada Allah.
Tidak aku ingin catatkan segala mainan yang sering bermain dibenak hatiku. Moga Abah diberikan yang baik sahaja.

haffiz : aku sering dengar lagu munajat hamba, Hijjaz untuk muhasabah diri.

0 komen:

Post a Comment