Begini Martabat Al-Quran?

Al-Quran kalamullah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad melalui perantara Jibril secara mutawatir dalam bahasa Arab,dimulai surah Al-Fatihah diakhiri surah An-Nas,membacanya dikira ibadah.

Tidak perlu dipersoal lagi mukjizat terbesar jujungan mulia Muhammad s.a.w yang sememangnya kekal sehingga kehari ini. Setiap manusia bergelar muslim wajib berpegang kepada kalamullah itu dalam setiap aspek kehidupan. Rukun Iman ke-3 itu juga menjadi suatu lambang syiar Islam berkembang ke setiap pelusuk bumi Allah ini.

Sedikit muhasabah untuk saya berkongsi bersama kalian tentang iman kita kepada Al-Quran.

Gambar disebelah terlalu menjengkelkan mata kita dan sakit sebengkaknya hati melihat penghinaan terhadap kalamullah yang suci itu.

Dipijak dengan kaki berselipar murahan. Entah kemana sebelum itu kaki si Laknatullah itu berjalan sebelum berpijak diatas kitab suci Islam.

Sekadar menghamburkan kata-kata kesat terhadap orang yang melakukan perkara keji tersebut?

Melihat akan perbuatan ini, tanpa kesabaran yang tebal didalam jiwa, pasti meletuskan kekecohan teramat sangat dikalangan ummah sekarang. Berbaloikah sekadar menempik kesana-sini memarahi golongan yang mengusik sensitiviti Muslim?

Persoalan ini kerap bermain diminda saya yang kerdil ini. Tidak saya berniat ingin memprovokasi isu ini tetapi ingin membawa diri kepada persoalan yang lebih mendalam.

Apakah silap kita sebagai Muslim terhadap Kitab Allah ini?

Bagaimana boleh beraninya si kufar menghina Al-Karim ini?

Hah, tepuk dada dan tanya Iman sendiri.

Pada pandangan saya, Al-Quran dihina kerana :

  • Al-Quran tidak lagi menjadi keistimewaan Muslim kerana sikap dan perangai penganut Islam tidak serupa dengan isi kandungan nya.
  • Lemahnya roh Al-Quran kerana ADAKAH SAYA DAN KALIAN MEMBACANYA SETIAP HARI DAN ADAKAH KITA MERASA BIMBANG TIDAK MEMBACANYA DALAM SATU HARI?
  • SAYA DAN KALIAN FASIH MENGAJI AL-QURAN? ILMU TAJWID SEBAGAI CONTOH PAUTAN TERPUTUS DARIPADA AL-QURAN... Ini menjadikan Al-Huda semakin hilang priority dalam Islam.
  • Sensitiviti terhadap Al-Quran kurang terserlah. Isu ini seperti tidak menjadikan Muslim insaf.
Sekadar itu pandangan boleh saya coretkan dalam ruangan kecil ini. Ingatlah , daripada Hadis Sahih , mafhumnya , seorang muslim itu zalim sekiranya tidak membaca 100 ayat daripada Al-Quran dalam satu hari perjalanan hidupnya...

Jujurlah pada diri, apa sumbangan dan hak Al-Quran yang telah kita penuhi...?

Wallahu 'alam...

0 komen:

Post a Comment