Hari Raya Aidil Adha dan Awal Muharram...


Salam Aidil Adha buat kalian yang menjengah seketika blog saya. Tidak dinafikan doa buat seluruh ummah Nabi Muhammad s.a.w , semoga Aidil Adha ini mampu memberikan kita seribu Rahmat dan Barakah. Sedikit muhasabah bersama kalian sempena Hari Raya Korban ini.

Sememangnya kisah Nabi Ibrahim dan anak baginda, Nabi Ismail menjadi topik utama didalam khutbah. Pengorbanan seorang ayah yang teramat mengasihi anak sendiri. Dihitung adakah kasih antara anak dan bapa lebih berharga berbanding kasih kepada Allah s.w.t. Taat dan Taqwa menjadi buktinya.

Pengorbanan ibu dan ayah kepada kita terlalu penting untuk dihitung selalu. Singkap kembali tabir tatkala bermula kelahiran sehingga mampu membaca blog ini. Pedihnya hati melalui susah payah membesarkan anak tercinta. Pelbagai perkara diteliti dalam memberikan didikan terbaik namun kelemahan diri anak itu sendiri yang membuatkan sesuatu pilihan ibubapa itu kusut.

Sebagai anak yang soleh, beriman dengan sebenar iman. Justeru, taatlah kepada ibubapa biarpun mereka agak merunsingkan kita. Dunia semakin moden...Zaman semakin maju... Ibubapa masih terikutkan zaman mereka. Kita sebagai anak, akurlah dan cuba serasikan kemahuan mereka dengan kemajuan kini.

Pembaca yang budiman, apa yang sering dilupakan ummah berkenaan Hari Raya Aidil Adha ini? Benar... Simpulan itu cuba untuk saya leraikan.

Hampir kini Awal Muharram yang menyusul selepas hadirnya Hari Raya Aidil Adha. Jadi, apa yang lagi yang perlu dipanjangkan dialog ini?

Awal Muharram dan AZAM BARU 1431 Hijrah....

Bersiap awal untuk menyediakan resepi 1431 kita. Segala hutang yang tertunggak sepanjang 1430 perlu dijelaskan. Usah dibawa noda itu bersama ke rumah 'singgahan' kelak. Eh, apa matlamat hidup ye? Masih tidak jelas atau tiada... Teramat hina dan rugi jika tiada matlamat hidup.

Antara perencah utama untuk resepi akan datang sertakan bersama

  1. kenapa hidup?
  2. untuk siapa hidup?
  3. hidup perlukan apa?
Dan jika pembaca ada sebarang perencah lain, emailkan kepada haffiz1988@yahoo.com atau mesej ke 0132457033.

Saya mengundur diri dahulu....

Salam alaik.

0 komen:

Post a Comment