Catatan Misi Kemanusiaan Padang2


28 Disember 2009

4.30 pagi,
awalnya bangun. Subuh disini lebih kurang 4.50 pagi.

5.40 pagi,
kami bermesyuarat berkenaan hala tuju untuk hari ini. Pak Cik Shukri mempengerusikan majlis kerana beliau ketua misi team-10 ini. Tidak lupa kami muhasabah diri dengan apa yang dilalui seharian hari semalam. Bersyukur Allah masih memberi kurniaanNya kepada masyarakat Malaysia. Merka di Padang mengalami ujian besar. Rumah runtuh, bekalan air bersih tiada melainkan sungai berhampiran. Setiap kali memerlukan air,mereka terpaksa mengangkut air daripada sungai. Bukan semua orang tinggal berhampiran sungai. Bagaimana nasib yang tinggal lebih setengah kilometer jaraknya denhan sungai. Pergi dan balik mengambil lebih kurang 1 km. Berulang kali pula tu seharian


8.10 pagi,
masa yang paling perut saya tunggu. Makan pagi. Menu pecal. Sewaktu memesan air, waitress hairan kerana saya memesan tea o satu. Peserta lain ketawa dan memperbetulkan istilah. 'tea manis' satu. Perbezaan istilah itu membuatkan saya berhati-hati pada masa mendatang. Ingatkan semua serupa sahaja.


10.30 pagi,
baru sehari kami menjadi sukarelawan, dirainya kami ke Danau Sankara, Kabu Paten Solok. Oleh kerana beberapa perkara telah dibatalkan pihak sukarelawan Padang, kami akur dengan sertai Rehlah Tarbawi itu.
Sepanjang perjalan, luasnya bendang sawah ditemui. Rata-rata penduduk bekerja sebagai petani. Sawah bersebelahan rumah sendiri. Ada diantara mereka yang sempat saya bertanya kabar lantas menanyakan kemana padi yang diusahakan itu dijual. Mereka tidak menjual keluar tetapi dimanfaati untuk keluarga sendiri. Saya terpaksa duduk di bahagian belakang pacuan empat roda,ranger. Melambung bila pemandu melanggar lopak-lopak jalan. Sememangnya jalan di sini rosak akibat gempa bumi. Bertemankan penduduk setempat ,bapak Fadhilah, adik Febri, Deddy. Saya belajar beberapa istilah Minangkabau.
*bocak - anak anak *tenda -khemah *ampera -kedai makan *pendi -kereta kuda Banyak lagi yang memang sukar disebut. Kami berhenti di Selaying iaitu lokasi dimana memakan 20 nyawa. Kawasan air terjun yang menarik perhatian itu mempunyai mimpi ngeri penduduk setempat. Laluan ini merupakan satu-satunya jalan dari Padangpanjang ke Kota Padang, ibukota Sumatera Barat. Melintasi Padang Panjang,Kota Serambi Mekah.
Lawati url ini untuk lebih lanjut http://www.padangpanjangkota.go.id/

Juga menjejak tayar tidak kaki di bumi Kabupaten Tanah Datar.


3.00 petang,
kami tiba di destinasi. Keindahan danau sankara yang memukau pengunjung. Kata bapak Marzuli, kejadian gempa padang panjang 1926 mengakibatkan Danau ini tercipta. Kami dibawa meninjau dengan menaiki bot ke sekeliling danau. sayalah penyebab mereka bersetuju untuk menaiki bot. Walhal, ada diantara kami yang tidak bersetuju kerana tiada safety. Bagi saya, datang negara orang bukan senang. Nikmati sebaiknya selagi sempat. Andai berlaku apa-apa, tawakal sahaja. Insya Allah sentiasa selamatkan orang yang berjihad ini.


5.00 petang,
lewat jam ini kami bertolak pulang ke rumah. Kejadian yang 'gawat' berulang. Kenderaan yang dinaiki sebahagian sukarelawan mengalami kerosakan wiper. Hujan lebat mengaburkan pandangan pemandu. Cerun yang dilalui mempunyai kawasan yang mengalami tanah runtuh. Kawasan ini dikabarkan oleh bapak Peri bahawa terkenal dengan kemalangan jiwa. Fuh semangat. Alhamdulillah semuanya selamat.


10.40 malam,
kami tiba di rumah. Sepanjang perjalanan, saya mencuba dekati Febri. Ingin sekali rapat dengannya. Mahu dijadikan kenalan Padang. Dia pemalu rupanya. Terpaksa rancang sesuatu yang boleh paksa dia rapat dengan saya.


11.30 malam,
semua mulai tidur. Tokey Radix berniaga lagi malam ini. Pak Cik Zainal memang lucu. Yang lain sudah melabuhkan mata...

0 komen:

Post a Comment